Skip to content

Tietoa sähkölaskutuksesta

Lasku, jonka Ekosähköltä saat, perustuu Ekosähkön kanssa tehtyyn sähkönmyyntisopimukseen ja sähkönkulutustietoihin, jotka verkkoyhtiösi meille lähettää. Sähkön siirron hoitaa ja veloittaa paikallinen verkkoyhtiö.

Saat sähkölaskun joko kuukausittain tai käytössäsi olevan laskutusrytmin mukaisesti. Voit valita paperilaskun sijasta joko sähköpostilaskun tai e-laskun verkkopankkiin.

Tarvitsetko laskulle maksuaikaa?

Voit halutessasi siirtää laskun maksupäivää itse OmaLumme-palvelussa tai laskutuskumppanimme Ropo Capitalin asiointipalvelussa. Jos haluat keskustella maksuajasta tai jo myöhästyneistä maksuista, otathan yhteyttä Ropo Capitalin maksuneuvontaan. 

Jos laskun maksu myöhästyy

Mikäli laskun maksu pääsi unohtumaan, lähetämme sinulle maksumuistutuksen. Jos lasku tulee sinulle kirjeitse tai e-laskuna, myös muistutus tulee paperipostina postiosoitteeseesi. Mutta jos käytössäsi on sähköpostilasku, saat ensimmäisen muistutuslaskun sähköpostiisi. Yritys, jolla on verkkolaskutus, saa myös muistutuksen verkkolaskuna. Vältäthän lisäkulut maksamalla muistutuksen siinä mainittuun eräpäivään mennessä.

Laskut löytyvät helposti OmaLumme-palvelusta 

Jos haluat varmistua, mikä laskutuksesi tilanne on, näet laskut helposti OmaLumme-palvelusta. Laskut löytyvät sieltä aikajärjestyksessä ja näet sieltä myös kulutusennusteen, mikä auttaa seuraavan sähkölaskun suuruuden arvioinnissa. OmaLumme-palvelun Ekosähkön asiakkaille tuottaa Lumme Energia.

Valitse, miten haluat vastaanottaa laskun

Suosittelemme sinulle e-laskua monestakin syystä. Se tulee omaan verkkopankkiisi ilman jakeluviiveitä. E-lasku on helppo maksaa, sillä  maksamiseen tarvittavat tiedot ovat laskussa valmiina ja vaihtoehtoisesti voit valita sille automaattiveloituksen. Saat e-laskun käyttöösi omassa verkkopankissasi tai OmaLumme-palvelussa. Mikäli haluat vaihtaa paperilaskun sähköpostilaskuksi, otathan yhteyttä asiakaspalveluumme.

Palveluhinnasto kuluttajille

  • Laskujäljennös 6 e/lasku (sis. alv 24 %) *)
  • Erikseen pyydetty lasku tai muu selvitys 12 e/kpl (sis. alv 24 %)
  • Maksukehotus 5 e (sis. alv 0 %)

*) Laskut voi katsoa ja tulostaa maksutta OmaLumme-palvelussa. Palvelussa näkyvät myös sähkönkulutustiedot.

Usein kysyttyä

Mitä sähkösopimus- ja laskuasioihin tulee, voit aina olla yhteydessä asiakaspalveluumme puhelimitse, chatissa tai jättämällä meille yhteydenottopyynnön. Kurkkaa myös alle koostamamme vastaukset usein kysytyistä kysymyksistä - apu voi olla näinkin lähellä.

Kysymys:

Miksi en ole saanut sähkölaskua?

Vastaus:

Tarkistathan ensin, löytyykö lasku OmaLumme-palvelusta. Jos saat laskun kirjepostina, kyseessä voi olla jakeluviive. Laskun lähetys voi viivästyä myös, jos verkkoyhtiösi ei ole saanut sähkönkulutustietojasi sähkömittariltasi eikä voinut lähettää meille  ilmoittanut meille sähkönkulutustietoja

Kysymys:

Miten tarkistan, olenko jo maksanut laskuni? Miksi maksamani lasku näkyy vielä avoimena?

Vastaus:

Näet omat laskusi OmaLumme-palvelussa. Jos sinulla on laskujen maksamiseen tai myöhästyneisiin maksuihin liittyviä kysymyksiä, sinua palvelee kumppanimme Ropo Capital.

  • ropocapital.fi/asiakaspalvelu
  • ropo-online.fi
  • energia@ropocapital.fi
  • puhelimitse 09 4246 1358, arkisin klo 8-20 ja lauantaisin klo 10-15
  • ropocapital.fi/ukk

Kysymys:

Miksi laskullani näkyy korjattua kulutustietoa?

Vastaus:

Yleisimmin tämä johtuu siitä, että verkkoyhtiösi on korjannut mitattua kulutusta ja välittänyt tiedon myös meille korjausta varten. Tämän vuoksi sähkölaskussasi voidaan laskuttaa lisää tai hyvittää sähkönkulutusta jo kertaalleen laskutetulta ajanjaksolta.

Kysymys:

Miten laskulla näkyvä pörssisähkön keskihinta muodostuu?

Vastaus:

Tuntikohtaisia energian hintoja tai tuntikohtaista sähkönkulutusta ei erikseen eritellä sähkölaskulla. Laskulla näkyy vain kuukauden keskihinta, joka lasketaan seuraavasti:

Kuluttamasi energiamäärä (kWh) per tunti kerrotaan kyseisen tunnin hinnalla (snt/kWh) ja siihen lisätään arvonlisävero (alv) ja  marginaali (snt/kWh).

Tämän jälkeen kaikki yksittäisten tuntien kustannukset lasketaan yhteen ja niiden summa on laskutettava energian hinta.

Laskulla näkyvä Spot-energian hinta on koko kuun laskutettu energian hinta jaettuna koko kuun kulutuksella.

Kysymys:

Miten muutan yhteys- tai laskutustietojani?

Vastaus:

Voit hoitaa monta asiaa OmaLumme-palvelussa silloin, kun sinulle parhaiten sopii. Aina voit myös asioida myös chatissa nettisivuillamme, soittaa asiakaspalveluumme tai jättää meille yhteydenottopyynnön.