Näistä neljästä haltioidutaan upouudessa
Amos Rex -museossa


Todellisuus ja digitaalinen maailma sekoittuvat uudessa Amos Rex -museossa Helsingin
ydinkeskustassa. Kansainvälistäkin huomiota herättänyt taidemuseo ja kulttuurikeskus on yhdistelmä kunnianhimoisia digitaalisia näyttelyitä ja ainutkertaista arkkitehtuuria. Viestintä- ja markkinointipäällikkö Timo Riitamaa paljastaa museon kiehtovia yksityiskohtia.

1. Lasipalatsinaukion kumpuklusteri

Museon poikkeuksellinen arkkitehtuuri näkyy Helsingin Kampin katukuvassa Lasipalatsinaukiolle kohonneina kumpuina, jotka houkuttelevat ohikulkijoita kiipeilemään, skeittaamaan ja viettämään aikaa. Erikoismuotoilluilla väribetonikivillä päällystetyt kumpareet kestävät kovaakin kulutusta, ja niiden pyöreistä ikkunoista voi kurkistella maan alla sijaitsevia näyttelytiloja ja museovieraita.

”Uusi museo ei vienyt aukiota kaupunkilaisten käytöstä, vaan alueella voi yhä liikkua vapaasti vuorokauden ympäri. Erityisesti kansainvälisiä vierailijoita hämmästyttää, että museosta huolimatta kyseessä ei ole yksityinen alue, jolla
liikkumista säädeltäisiin”, Timo Riitamaa kertoo.

2. Pintaa syvemmältä

Itseään kannattelevat holvikupolit luovat maanpinnan alle laajan seinättömän ja yhtenäisen näyttelytilan. Vaikka museoon laskeudutaan portaikkoa pitkin syvälle katuvilinän alapuolelle, maanpäällinen elämä ei tunnu etäiseltä. Kupolit ja kattoikkunat on suunniteltu niin, että ylöspäin vilkaistessa tuntee aina olevansa lähellä kaupungin elämää.

Museoympäristössä valoa on pystyttävä hallitsemaan tehokkaasti. Näyttelytiloihin suunnattuja kattoikkunoita voidaankin peittää siten, että sisään pääsee hallittu määrä luonnonvaloa.

”Ikkunoiden suunnat eivät ole sattumanvaraisia, joten ylös vilkuilu kannattaa. Pyöreät aukot on suunnattu osoittamaan maanpäällisiin yksityiskohtiin: yksi ikkunoista näyttää Bio Rex -elokuvateatterin julkisivun hauskat koneenkäyttäjän portaat, toinen Lasipalatsinaukiolla alas museoon kurkistelevia uteliaita kasvoja.”

3. Vihreää sähköä

Herkkien teosten vuoksi museon olosuhteita kontrolloidaan tarkasti lämpötilasta valaistukseen. Amos Rexin pääaulan kattoon on upotettu 318 yksittäistä LED-elementtiä, jotka valaisevat koko 310 neliömetrin alueen. Muuta omaa valaistusta näyttelytiloissa ei nykyisten näyttelyiden vuoksi tarvita.

Vaikka Amos Rex käyttää ympäristö- ja kustannussyistä uusinta tekniikkaa ja museon oma valaistus on vähäistä, on sen sähkönkulutus sangen suurta.

”Tilojen maanalainen sijainti on asettanut haasteita esimerkiksi ekologisten rakennusmateriaalien käyttämisessä. Siksi museolle on tärkeää huomioida ympäristöä siinä, missä se on mahdollista. Avainasemassa on ympäristöystävällinen sähkö, ja Amos Rex ja
sen digitaaliset teokset käyvät pelkällä Ekosähköllä”, Riitamaa kertoo.

4. Todellisuus ja illuusio sopusoinnussa

Kukaan ei voi ennustaa, millaista tulevaisuuden taide on. Siksi museosta tehtiin mahdollisimman muuntautumiskykyinen. Ensimmäinen näyttely osoittaa, miten vaativiin suorituksiin tilat taipuvat.

”Japanilaistaustaisen teamLabin digitaalinen Massless-näyttely on poikkeuksellinen, sillä vastaavia teknisesti haastavia näyttelyitä ei Euroopassa ole toteutettu juuri lainkaan”, Timo
Riitamaa kertoo.

Näyttely koostuu 137 laserprojektorista, jotka tuottavat yhteensä 1 272 000 lumenia. Mitä enemmän lumeneita, sitä enemmän valoa syntyy. Esimerkiksi tavallinen 60-wattinen hehkulamppu tuottaa noin 800 lumenia. Lisäksi näyttelyssä on mukana 17 huipputietokonetta, ohjaustietokoneita, yhteensä 12,7 kilometriä kaapelia sekä yli 100 kaiutinta.

”Digitaalinen näyttely on kokemus, joka jättää sanattomaksi. Kävijä uppoaa värien, äänien ja
liikkeen sekaan ilman älylaseja, muuttuen osaksi teoksia. Kyseessä on aistikokemus, josta voi nauttia liikoja analysoimatta. Teokset vievät mukanaan.”

Tule kokemaan Amos Rex ja teamLabin Massless-näyttely! Arvomme Amos Rexiin kymmenen kahden hengen vapaalippua. Osallistu kilpailuun Ekosähkön Facebookissa 31.10. mennessä!